08.12.15

Опис досвіду

Використання інтерактивних вправ, методів та прийомів на уроках англійської мови
Мало знати, потрібно й використовувати.
Мало бажати, потрібно й робити.
Й. Гете.
   В нашій повсякденній практичній діяльності перед нами часто постають питання:
-         Як доцільніше реалізувати співпрацю вчителя з учнем?
-         Як розвинути інтерес учнів до вивчення іноземної мови?
-         Які стимули використовувати для активізації їх мовлення?
-         Які слова обрати задля активної мотивації щодо вивчення англійської мови?
-         Як показати, що вивчення мови може бути не тільки пізнавальним, але і дуже захоплюючим процесом?
-         Як залучити дітей до активної співпраці не лише на уроці, але і в позаурочний час?
   Всі ми добре розуміємо, що ефективність навчання іноземній мові в значній мірі залежить від чіткої та гнучкої організації навчального процесу на уроці, від вміння вчителя  враховувати реальне засвоєння матеріалу кожним учнем та їхні індивідуальні особливості.
   Сучасні педагогічні технології направлені на зміну освітньої ситуації таким чином, щоб учитель із «беззаперечного авторитета»  перетворився на більш уважного та зацікавленого співрозмовника і став учасником процесу навчання.
   Методика сучасного уроку іноземної мови тісно пов’язана з інтерактивними навчальними технологіями: розробленням проектів, парною та груповою роботою, вирішенням проблемних питань та ситуацій, прес-конференціями та ін.
   Інтерактивне навчання – це спеціальна форма організації навчальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану тему – створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність. Це спів навчання, взаємонавчання (колективне, групове), де учень і учитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання.
   Василь Сухомлинський зазначив: «Школа має бути не коморою знань, а середовищем думки. Тоді предмет, що його викладає вчитель, стає не кінцевою метою його діяльності, а засобом розвитку дитини».
  Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, висловлювання своєї точки зору стосовно тієї чи іншої проблеми, спільне вирішення питання на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Це спів навчання, взаємонавчання (колективне, групове), де учень і учитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання.
Переваги інтерактивного навчання перед традиційним:
• у роботі задіяні усі учні класу;
 • учні навчаються працювати у команді;
 • формується доброзичливе ставлення до опонента;
 • кожна дитина має можливість пропонувати свою думку;
 • створюється «ситуація успіху»;
• за короткий час опрацьовується велика кількість матеріалу;
• формуються навички толерантного спілкування;
• вміння аргументувати свій погляд, знаходити альтернативне рішення проблеми.
   Призначення інтерактивного навчання – передати знання і усвідомити цінність інших людей. Основними формами інтерактивної роботи є навчальна взаємодія учнів у парах і мікрогрупах.
Характерні особливості інтерактивного навчання:
• двобічний характер;
• спільна діяльність учителя й учнів;
• керівництво процесу вчителем;
• спеціальна організація та різноманітність форм;
• інформаційна прогалина;
 • цілісність та єдність;
• мотивація та зв'язок з реальним життям; виховання та розвиток особистості учнів одночасно з процесом засвоєння нових знань.
    Незважаючи на те, що інтерактивні технології – це форма організації пізнавальної діяльності, що дає змогу створити комфортні умови навчання, за яких учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, вони мають свої слабкі сторони:
 • для вивчення навіть невеликого за обсягом матеріалу витрачається багато часу;
• результати роботи учнів не завжди виявляються ефективними, і їх складно передбачити.
   Часто виникає необхідність подальшої корекції знань, умінь та навичок. Щоб уникнути труднощів, які виникають під час застосування інтерактивних технологій, слід пам'ятати наступне:
• елементи інтерактивних технологій варто вводити в практику роботи поступово, враховуючи вікові особливості молодших школярів, адже ці технології передбачають зміни звичайного ходу уроку;
 • підготовка до уроків за інтерактивними технологіями потребує від учителя й учнів значної кількості часу;
 • інтерактивні технології не повинні стати самоціллю – вони мають бути засобом для створення комфортної атмосфери, яка дасть змогу реалізувати особистісно-орієнтований підхід у навчанні.
   Вивченням даної проблеми займались такі дослідники, як: В.П. Беспалько, І.М. Дичківська, С.О. Сисоєва.
   На думку С.О. Сисоєвої, використання методів та прийомів в освіті має «забезпечувати особистісний і професійний розвиток особистості, її професійну та соціальну мобільність, конкурентоспроможність на ринку праці, адаптаційну гнучкість».
   Д.С. Мазоха та Н.І. Опанасенко зазначають, що «педагогічна професія вимагає особливої чутливості до постійно оновлюваних тенденцій суспільного буття, здатності до адекватного сприйняття потреб суспільства і відповідної корекції навчально-виховної діяльності».
   
   Бардигула С.Я, вчитель англійської мови (Ходорівська ЗОШ І-ІІІ ст..) видала методичний посібник, у якому широко розкрила проблему використання інтерактивних методів, прийомів та вправ на уроках англійської мови. Також даний посібник містить перелік та характеристику багатьох методів та прийомів, умови їх проведення та зразки інтерактивних вправ.
   Марія Куріч (старший викладач кафедри методики і змісту соціогуманітарної освіти Рівненського ОІППО) у своїй статті «Використання інтерактивних технологій на уроках іноземної мови» розглянула питання ефективності використання інтерактивних технологій та уроках англійської мови. Розкрила актуальність і практичну цінність інтерактивних технологій, особливості інтерактивного навчання писемного мовлення та читання.
  Отже, зі всього вище зазначеного можна зробити висновок, що саме інтерактивні технології сприяють тому , що учні опановують усі рівні пізнання ( знання , розуміння, застосування , аналіз , синтез , оцінювання ) , розвивають критичне мислення , рефлексію , уміння розмірковувати , розв’язувати проблеми. Урок англійської мови стає набагато цікавішим та більш пізнавальним для учнів, сприяє розвитку мотивації щодо вивчення мови, сприяє розвитку інтересу до мови та бажання її вивчати, заохочує дітей до співпраці та самоосвіти, сприяє розвитку всебічно розвиненої особистості учня.

   Вислів Бенджаміна Франкліна “Tell me and I forget, teach me and I remember, involve me and I learn” став гаслом моєї роботи: пропонуючи учням активні форми роботи для навчання, я тим самим намагаюся створювати умови для їх активної участі в процесі набуття знань і адекватного використання набутих знань у реальному житті.
   Використовуючи активні форми навчальної діяльності, можна змінювати підходи до наочності: вона повинна містити елемент роздуму, на основі якого учні самостійно опрацьовують матеріал. Безумовно, вони повинні багато знати, але в умовах інформаційних технологій необхідно навчити дитину вчитися самостійно, самостійно здобувати знання, орієнтуватися на використання здобутих знань у повсякденному житті. А інтерактивні методи навчання на уроках англійської мови виховують особистість і готують її до реального життя. Саме тому я звернулася до проблеми використання інтерактивних вправ, методів та прийомів на уроках англійської мови.
   У своїй роботі я намагаюсь застосовувати такі прийоми навчання, які сприяють підтриманню інтересу учнів до англійської мови, допомагають залучити всіх учнів до мовленнєвої діяльності, підвищують активність уроку. До таких прийомів належать: навчальні ситуації; мовна зарядка; ігри, в тому числі й рольові; бесіди на теми, пов’язані з інтересами учнів, їх життєвим досвідом, безпосереднім оточенням, прийоми ситуативного моделювання та опрацювання дискусійних питань, технології колективно-групового, парного та кооперативного навчання.
   Я намагаюся будувати урок так, щоб максимально надати учням можливість розмовляти іноземною мовою, створити такі умови, за яких говоріння за даною темою було б природно мотивованим, можливість висловлювати думки та обговорювати їх. Вважаю, що необхідно надавати важливого значення створенню в класі клімату взаємосприйняття, акцентування позитивного, запобігання негативному, створення почуття довіри, поваги до кожного для реалізації ним своїх можливостей. На уроці важливо створити атмосферу загальної релаксації і взаємної довіри. В невимушеній атмосфері учень відчуває себе вільним і рівноправним партнером, діти не повинні відчувати страх за неправильність сказаного. Недаремно слово «інтерактив» означає «взаємодіяти». 
   Навчальні заняття для мене та моїх учнів - це постійний пошук, спільна праця, в основі якої довіра та спільне бажання досягнути бажаний результат.


Немає коментарів:

Дописати коментар